Om je onderzoeksdata bruikbaar en vindbaar te houden voor jezelf en anderen, is het belangrijk om je data goed te beschrijven en te organiseren.
Video Organiseren en beschrijven van onderzoeksdata
Organiseren en beschrijven van onderzoeksdata
Organiseren en beschrijven van onderzoeksdata
Om je onderzoeksdata bruikbaar en vindbaar te houden voor jezelf en anderen, is het belangrijk om je data goed te beschrijven en te documenteren : alle informatie vast te leggen die nodig is om de inhoud en context van de data te begrijpen.
Daarnaast zorgt een goede organisatie van je bestanden ervoor dat je je onderzoeksgegevens eenvoudig terugvindt. Ook voorkom je verwarring bij het werken met verschillende versies van bestanden, en kun je makkelijker zien welke data (nog) ontbreken of van welk bestand je onnodig meer exemplaren hebt opgeslagen.
Mappen
Als je je bestanden in categorieën organiseert, kun je elke categorie een eigen map geven.
Mogelijke categorieën zijn bijvoorbeeld chronologisch (maand, jaar), soort bestand (audiobestanden, transcripten) of versies (concepten, definitieve versie).
thematisch: type experiment, gebruikte methode voor analyse etc.
chronologisch: jaar, maand, dag of periode waarop de data betrekking hebben of waarin ze verzameld zijn
geografisch: land, regio of plaats waar de data verzameld zijn of waarop ze betrekking hebben
soort bestand: bijv. verslag, artikel
aard van de bestanden: bijv. masterbestanden, werkbestanden
versies: concepten, definitieve versie.
Bestandsnamen en versiebeheer
Als je consistent bent in de namen die je aan je bestanden geeft, kun je bestanden eenvoudig rangschikken. Een veelgebruikte methode is chronologisch, bijvoorbeeld ‘20140415Agenda.docx’ of ‘09102023_Interview1.mp3’.
Ook kun je verschillende versies van bestanden van elkaar onderscheiden door middel van een versienummer in de bestandsnaam, voorafgegaan door een kleine v. Bijvoorbeeld: JansenM_transcript_v1_0.docx.
chronologisch: plaats de datum (JJJJ-MM-DD) vooraan in de bestandsnaam, bijv. 20140415Agenda.docx, 20140427Agenda.docx
opeenvolgend: neem aan begin of eind van de bestandsnaam een nummer op, bijv. 001afbeelding.jpg, 035afbeelding.jpg, voortgangsrapport01.docx, voortgangsrapport05.docx
op respondent of proefpersoon: begin elke bestandsnaam met de code die je aan een persoon gegeven hebt, bijv. 016interview.docx, 016taaltest.docx
Vermijd het gebruik van spaties, punten en speciale tekens in bestandsnamen. Deze tekens kunnen voor moeilijkheden zorgen wanneer je een bestand via het web deelt. In plaats van een spatie kun je een liggend streepje (underscore) gebruiken.
Bestanden hernoemen
Met behulp van software hernoem je een groot aantal bestanden eenvoudig in één keer.
De UvA gebruikt cookies voor het meten, optimaliseren en goed laten functioneren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om inhoud van derden te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Klik op ‘Accepteer alle cookies’ om akkoord te gaan met het plaatsen van alle cookies. Of kies voor ‘Weigeren’ om alleen functionele en analytische cookies te accepteren. Lees ook het UvA Privacy statement.